A napokban több televízió és online újság is foglalkozott az ősszel sajnos mindig aktuális vadbalesetekkel. Meglepődve tapasztaltuk, hogy teljes a káosz az információ nyújtás kapcsán. A megszólaltatott biztosítási szakemberek is csak részigazságokat mondtak a média képviselői részére. Mindenhol azt a tájékoztatást hallhattuk, hogy ha nincs CASCO biztosítása a gépkocsi tulajdonosának, akkor magának kell viselnie az okozott kárt. Ez így nem igaz.
Bár már foglalkoztunk a témával, de szükségesnek látjuk így "szezon" kezdetén újra, kissé bővebben megtárgyalni a dolgot.
Fotó: felegyhazikozlony.eu
A felelősség kérdésével később foglalkozunk. Először vegyük át, hogy mit kell tenni egy vadgázolás esetén.
Függetlenül attól, hogy hol történt a baleset:
1. Azonnal hívjunk rendőrt és ragaszkodjunk ahhoz, hogy végezzenek helyszínelést.
2. A rendőr segítségével értesítsük a vadásztársaság illetékesét és szintén ragaszkodjunk hozzá, hogy jöjjön a helyszínre és egyrészt szállítsa el a vadat, másrészt kérjünk tőle tájékoztatást a vadásztársaság címéről és a vadásztársaság esetleges felelősségbiztosítójáról.
3. Amennyiben a vadállat nem pusztult el a balesetben és elhagyta a helyszínt, abban az esetben készítsünk fényképfelvételeket a nyomokról és kérjük ezt az eljáró rendőrtől is.
4. Ha a vadásztársaság rendelkezik felelősségbiztosítással, akkor azzal a biztosítóval rögzíttessük gépkocsink sérüléseit. Ennek hiányában a saját felelősségbiztosítónknál kérjünk ún. „szívességi kárfelvételt”.
Amikor a lehetséges felelőst keressük, akkor különbséget kell tennünk a vadgázolás helye szerint. Történhet a vadgázolás közúton (főutak, alsóbb rendű utak) és autópályán, autóúton.
Közúton történő vadgázolás esetén csak akkor felel a vadásztársaság, ha a tevékenységével összefüggésben oda voltak szoktatva az állatok (pl. közeli etető, vagy itató hely), vagy éppen vadászatot tartanak a közút közelében és ennek következményeként váltott ki a vad. A másik feltétel a felelősség fennállásához, hogy ne legyen kihelyezve vadveszélyt jelző tábla. Amennyiben e feltételek fennállnak, úgy CASCO biztosítás hiánya esetén is megtérül a kárunk a vadásztársaság pénztárcájából.
Fotó: autoszektor.hu
Autópályán, autóúton történő vadgázolás esetén a fenti négy teendőn kívül további feladatunk még:
1. A baleset helyszínétől oda-vissza járjuk be a rendőrrel a vadvédő kerítés 1-1 km-es szakaszát és ha hiba, hiány fedezhető fel a kerítésen, azt rögzíttessük a rendőrrel és készítsünk róla mi is fényképfelvételt.
2. Amennyiben a vadvédő kerítés magassága kívánnivalót hagy maga után (túl alacsony), vagy a kerítés felett nem húzódik egy rikító, színes vezérfonal (ez ijeszti el a szarvast és az őzeket), abban az esetben ennek tényét is rögzíttessük a rendőrrel és dokumentáljuk mi magunk is.
- Abban az esetben, ha valamely autópálya tartozék hiánya, hibája miatt jutott fel a vadállat az úttestre, akkor az autópálya/autóút kezelője a felelős,
- Az autópálya tartozékok hibátlan volta esetén pedig a vadásztársaság lesz köteles megtéríteni kárunkat.
Fotó: autoszektor.hu
Összegezve közúton két együttesfeltétel fennállta esetén, míg autópályán, autóúton minden esetben megtérül kárunk akkor is, ha nem rendelkeztünk CASCO biztosítással.
A cikket írta: dr. Újvári Zoltán
ÚJVÁRI ÉS BÁJI-PATAY ÜGYVÉDI IRODA